زمان مطالعه: 4 دقیقه
موسیقی بختیاری پیوند جاودانهای با زندگی ایلی و ستایش قهرمانان ایل دارد. نام مقامها یا موقومها که در ایل بختیاری به بیت معروفاند خود گویای این پیوند است. مثلا از مشهورترین آنها میتوان به مقام گلهداری، برزگری، ابوالقاسم خان و شیرعلی مردان خان اشاره کرد.
هر طایفه و تیره نوازندگان محلی خاص خود دارد که به آنها توشمال میگویند. آنها برای خود طایفه و محل زندگی ویژه دارند و مخارج سالیانه خود را با شرکت در مراسم عروسی، عزاداری و جشنها به دست میآورند. گاهی به کشاورزی و دامداری هم مشغول میشوند. آنها روحی شاعرانه و عاشق پیشه دارند که بیشتر وقت خود را صرف ساختن ابیات، لطیفهها و نغزها میکنند و بنابراین در بوجود آوردن ادبیات عامیانه بختیاری نقش مهمی داشتهاند. آلات موسیقی بختیاریها ساده است و عمدتا شامل کرنا، ساز و دهل است. آوازهای محلی روستاهای چهارمحال و بختیاری با لهجههای مخصوص خودشان بر تنوع موسیقی و آواز افزوده است. برخی از مقامهای مهم عبارتند از:
مقام گاه گریو: به معنی هنگام مویه که به هنگام عزاداریها نواخته میشود و شرح دلاوریها و رشادتهای افراد و قهرمانان از دست رفته است که با آوازی غمناک و مؤثر اجرا میشود.
شیرعلی مردان: به نام یکی از خانهای ایل هفت لنگ که به شجاعت و رشادت معروف است و در جنگ با حکومت مرکزی از پای درآمده است.
گلوم گلوم: تصنیفی تغزلی است که انواع مختلف دارد.
سرکوهی: مقامی است که چوپانان آن را بانی میخوانند و مینوازند.
لچک ریالی: اشاره دارد به روسری یا دستمال سری که به آن سکه میدوختهاند و زنان پای اصلی این آهنگ هستند و در مراسمهای شاد نواخته میشود.
برزگری: این نغمه حکایت از درو و فصل برداشت دارد که گاه همراه با شعری عاشقانه خوانده میشود.
حوری حوری، سحرناز: نغمهایست در وصف عاشقانه از دوزن
چشمه کوهرنگ: در وصف چشمه کوهرنگ که از جمله سرچشمههای اصلی رود کارون و زایندهرود به شمار میرود.
چوب بازی: نوعی موسیقی همراه با چوب بازیست که در آن دو پا چند مرد در حالتی حماسی و همآهنگ با ضرباهنگ موسیقی نبردی نمایشی را به اجراء درمیآورند. این موسیقی هم به لحاظ اصالت و هم ریتم و میزان خاص آن یکی از مهمترین و شاخصترین مقامهای موسیقی بختیاری به شمار میرود.
جشن نوروزی: نغمهای که در ایام عید نوروز و یا به مناسبت اعیاد دیگر نواخته میشود.
سوای مقامهایی که برشمردیم که جنبه موسیقی محض دارند و در مراسم شادی و عزا مرسوماند، آداب و رسومی هم وجود دارند. مانند هیرسه (کلالیکوسه=کل علی کوسه؟) یا مراسم طلب باران و نیز معجزه سنگ که با موسیقی پیوند دارند.
در موسیقی بختیاری، از جمله در عرصهای که کمتر به آن اشاره میشود، عرصه کار است. همانطور که در بالا به یکی از مقامهای مهم موسیقی اشاره کردیم، مقام برزگری، اما این موسیقی فقط به آن منحصر نمیشود. با این موسیقی حرکات معینی هم همراه است. از دیگر نغمهها در این عرصه باید به آواز مشک دوغ (مشک زنی) که زنان آن را میخوانند، هلههی (خرمن کوبی)، سرکوهی یا سر صیادی که آوازهای مراسم شکار است و هی بره بره که آواز چوپانان در بهار است.
نوازندگان بختیاری را به دو دسته تقسیم میکنند. گروهی که نسل اندر نسل در کار نواختن موسیقی بودهاند که در محل به «چکیده کار» معروفاند و دستهای دیگر که موسیقی در خانواده آنها شغل و پیشه نبوده و به ذوق خود موسیقی را یاد گرفتهاند که به آنان «چسبیده کار» میگویند.
ترانهها پیوند و جای خاصی با موسیقی بختیاری دارند. این ترانهها که به دوبیتی معروفند، به قول مظفر بختیار (1365) «به زبان ادبی- گویشی سروده شده و در ردیف آهنگهای دوالالی، شلیل، بلال، لکو، گرمسیری و میرشکاری از دل انگیزترین گلبانگها و ترانههای بومی بختیاری است. منشاء اینگونه دوبیتیهای محلی همان «پهلویات» کهن است» و اگر خواندن اشعاری چون شاهنامه خوانی، حافظ و نظامی خوانی را با الحان شورانگیز به عنوان ادبیات آهنگین جزیی از موسیقی در سرزمین بختیاری به شمار آوردیم، آن گاه باید گفت این ترکیب ادبیات و آهنگ خود یکی از دلبستگیهای مردم این سرزمین به شمار میرفته است.
رقص
در استان چهارمحال و بختیاری در مواقع عروسی و ختنهسوران رقصهای متنوعی اجرا میشود. در بختیاری رقص آرام با دستمال، رقص تند با دستمال، رقص مجسمه و چوبی یا چوب بازی رایج و در شهرکرد رقص گزارشی معمول است.
در مراسم عروسی در بختیاری خانوادههای نزدیک رقص گروهی انجام میدهند و مرد و زن دست در دست هم میدهند و با هم میرقصند.
رقص چوبی
توشمالها با ساز و دهل آهنگ شادی مینوازند و جمعیت مرد شرکت کننده دایرهای بوجود میآورند و در داخل دایره یکنفر چوب کلفت و بلندی در دست دارد و یکنفر چوب نازک و بلندی را به دست میگیرد و دو نفری دور دایره با آهنگ ساز قدم برمیدارند و گاهی چوبها را پشت گردن میگذارند و گاهی چوبها را دور دستشان حرکت میدهند وقتیکه نفری که چوب کلفت را در دست دارد چوب خود را روی زمین گذاشت نفر دوم باید با چوب نازک خود به پای او بزند نفر اول سعی میکند چوب به پایش نخورد وقتیکه چوب زده شد جای خود را عوض میکنند.
رقص دستمال
زنان بختیاری با لباس محلی و رنگارنگ، دستمال در دست میگیرند، و با تکان دادن دستمال و جلو و عقب رفتن با هم میرقصند.
رقص آرام
در این نوع رقص، رقصندگان سه قدم با آهنگ ضربی به جلو میروند و دو قدم به عقب برمیگردند و در یک دایره فرضی حرکت میکنند ریتم این رقص آرام است.
رقص تند
در این نوع رقص نیز حرکات رقص با رقص آرام یکی است با این تفاوت که حرکات تندتر است و رقصندگان دستمالهای خود را به دور سر خود تندتر میچرخانند و روی شانه میاندازند و گامهای خود را تندتر جلو و عقب برمیدارند.
رقص مجسمه
این رقص با آهنگ ساز اجرا میشود ولی هر وقت صدای ساز قطع میشود رقصندگان در هر حالتی از رقص هستند میایستند و تا آهنگ بعدی نواخته نشده، حرکت نمیکنند.
رقص گزارشی در شهرکرد
دف زن در مجلس شادی یا عروسی با دف خود در حدود 8 تا 10 ریتم ملایم با کف دست و انگشتان مینوازد و رقاص ایستاده با قدمهای آرام جلو و عقب میرود و گاهی به دور خود میچرخد و پائین و بالای اتاق میرود و در عین حال خم و راست میشود و سر خود را جلو و عقب و پایین و بالا برده و دور خود میچرخد گاهی در حین حرکات منظم و قدمهای آرام دستهای خود را پشت سر برده و پنجهها را باز تا انگشتان او کاملاً مشاهده شود و سه یا چهار مرتبه دستها را تکان میدهد که علامت ده و بیست و سی یا با بستن انگشتان یک دست 25 نفر را نشان میدهد و پشت خود را به خارج از اتاق میکند بطوریکه تماشاچیان بیرونی میتوانند تعداد شمارش انگشتان را بفهمند بعد چرخ میزند دست راست را بالا برده و از آرنج خم میکند. آنرا مچ میکند بطوریکه زاویهی قائمه بسازد و کف دست چپ را زیر آرنج راست میگذارد و چند قدم جلو و عقب و به راست و چپ میرود و دو دست را در همان حالت به چپ و راست برده و دور خود میچرخاند چنین بنظر میرسد این رقص زمانی بوجود آمده که قبایل مهاجم به این منطقه هجوم برده و مردم محل تعداد سران آنها را بدین ترتیب در محل شادی شناخته و از بین میبردهاند.