ارتباط با ما 03833342935

از نوآوری برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید

زمان مطالعه: 6 دقیقه نوآوری و رشد کسب‌وکار که عبارت است از بهره‌برداری صحیح از ایده‌های جدید جهت موفقیت و بهبود روند کسب‌و‌کار، امری حیاتی برای کسب‌وکار شما است. در این فرآیند، محصولات یا خدمات جدید و بهبود یافته به بازار عرضه می‌شود و در ادامه کارایی و حتی مهم‌تر از همه سودآوری کسب‌و‌کار افزایش می‌یابد. همه‌ی بازارها از ...

6 دقیقه
0 دیدگاه
admin
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نوآوری و رشد کسب‌وکار که عبارت است از بهره‌برداری صحیح از ایده‌های جدید جهت موفقیت و بهبود روند کسب‌و‌کار، امری حیاتی برای کسب‌وکار شما است. در این فرآیند، محصولات یا خدمات جدید و بهبود یافته به بازار عرضه می‌شود و در ادامه کارایی و حتی مهم‌تر از همه سودآوری کسب‌و‌کار افزایش می‌یابد.

همه‌ی بازارها از محلی و منطقه‌ای گرفته تا ملی و جهانی به شدت رقابتی شده‌اند. این رقابت در نتیجه افزایش فرصت‌های تجاری، دسترسی به فناوری‌های جدید و به اشتراک گذاشتن دانش در فضای اینترنت شدت یافته است.

این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید نوآوری را به یک فرآیند کلیدی در کسب‌وکار تبدیل و رویکردهای مختلف در این مسیر را شناسایی کنید.

نوآوری در کسب‌و‌کار چیست؟

در ابتدا نیاز است که تفاوت بین اختراع و نوآوری را بدانیم. اختراع، خلق یک ایده جدید و نوآوری کاربرد تجاری و بهره‌برداری موفق از این ایده است.

اما به صورت کلی نوآوری در کسب‌و‌کار به معنای معرفی چیزی جدید در کسب‌وکار شماست. این معرفی می‌تواند بهبود یا جایگزینی فرآیندهای تجاری برای افزایش کارایی و بهره‌وری یا فعال کردن کسب‌و‌کار برای گسترش دامنه، کیفیت محصولات و یا خدمات موجود باشد.

​توسعه محصولات و یا ارائه خدمات کاملاً جدید یا بهبود یافته، اغلب جهت برآوردن سریع خواسته‌ها یا نیازهای مشتری است.

انواع نوآوری در کسب‌وکار

نوآوری می‌تواند به معنای یک موفقیت بزرگ از جنس به وجودآوردن یک محصول یا خدمت جدید و یا مجموعه‌ای از تغییرات کوچک و در حال افزایش نیز باشد. در واقع با افزودن ارزش به محصولات یا خدمات می‌توانید وجه تمایزی بین کسب‌و‌کار خود با رقیبان ایجاد کنید و ارزش برند خود را بالا ببرید.

محصول یا خدمات: نوآوری در محصول یا خدمات، ارایه خدمت یا محصولی است که یا جدید باشد و یا مشخصه‌ها و کاربری‌هایش بهبود یافته باشد. این بهبودیافتگی می‌تواند در مشخصه‌های فنی، ظاهری یا از جنس دیگر ویژگی‌های عملکردی محصول باشد. به عنوان مثال اولین MP3 playerهای قابل‌ حمل نوآوری در محصول محسوب می‌شوند.

نوآوری در بازاریابی: نوآوری در بازاریابی، با شامل تغییرات چشمگیری در طراحی محصول، بسته‌بندی و تبلیغات است که با هدف افزایش فروش انجام می‌شود. این نوع از نوآوری پیاده‌سازی روشی است که تا به حال توسط شرکت انجام نشده است و با شناسایی نیازهای مشتریان و پیدا یا ایجاد کردن بازارهای موجود و جدید پدید می‌آید.

نوآوری در فرایند: تغییر در روند تولید محصول یا ارایه یک خدمت نوعی نوآوری محسوب می‌شود که می‌تواند کسب‌وکار شما را رقابتی‌تر کند. این روش از نوآوری هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد، طیف مشتریان را گسترده می‌کند و در کل سودآوری بیشتری برای شما دارد. برای مثال، پیاده‌سازی تجهیزات خودکار در یک خط تولید و معرفی بارکد خوان یا سیستم شناسایی کالا با امواج رادیویی، به‌عنوان نوآوری در فرآیند محسوب می‌شوند.

نوآوری در مدل کسب‌وکار: نوآوری در مدل کسب‌وکار، تجدید نظر در ساختار کسب‌وکار یا توسعه روابط استراتژیک با تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و مشتریان است. این مدل از نوآوری می‌تواند افزایش رضایت شغلی «در نتیجه افزایش بهره‌وری نیروی کار»، کاهش هزینه‌های تامین ورودی‌های سازمان و افزایش کارایی سازمان را سبب شود.

چگونه نوآوری در کسب‌وکار خود داشته باشیم

نوآوری هر شکلی که به خود بگیرد، یک فرآیند خلاقانه است. ایده‌ها ممکن است از داخل و یا خارج از کسب‌‌و‌کار، به عنوان مثال از کارکنان، مدیران، تامین کنندگان، مشتریان، گزارش‌های رسانه‌ای، تحقیقات منتشر شده بازار توسط دیگران و غیره باشد. موفقیت در امر نوآوری با فیلتر کردن این ایده‌ها، شناسایی مواردی که کسب‌‌و‌کار شما می‌تواند بر روی آن‌ها تمرکز کند و استفاده از منابع موجود برای بهره‌برداری از آن‌ها حاصل می‌شود.

نوآوری در کسب‌وکار می‌تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • بهبود بهره‌وری
  • کاهش هزینه‌ها
  • ​افزایش رقابت در بازارها
  • افزایش ارزش برند شما
  • ​افزایش مشارکت و روابط جدید
  • ​افزایش گردش مالی و بهبود سودآوری

​مشاغلی که موفق به نوآوری نمی‌شوند در معرض خطرات زیر هستند:

  • از دست دادن سهم بازار جهت رقابت
  • ​کاهش بهره‌وری و کارایی
  • از دست دادن پرسنل اصلی و کلیدی
  • ​خارج شدن از چرخه بیزینس

بازار را آنالیز کنید

​​​​​​​​در نظر گرفتن نوآوری در خلا هیچ فایده‌ای ندارد. برای حرکت رو به جلو در کسب‌و‌کارتان بازار خود را بررسی و درک کنید و به این موضوع بپردازید که چگونه نوآوری می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای مشتریان شما ایجاد کند.

​شناسایی فرصت‌ها برای نوآوری

شما با تطبیق محصول یا سرویس خود با تغییرات نیازهای مشتریان خود و به طور کلی بازار، می‌توانید فرصت‌های نوآوری را شناسایی کنید. به طور مثال، اگر شما تولیدکننده همبرگر هستید، ممکن است کاهش چربی موجود در همبرگر را برای جلب توجه مصرف‌کنندگان آگاه به سلامتی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با به وجود آوردن یک محصول کاملا جدید، کسب‌‌و‌کار خود را توسعه دهید. به عنوان مثال، شروع تولید برگرهای گیاهخواران همانند برگرهای گوشت‌خوران، نوآوری در محصول محسوب می‌شود.

با معرفی تکنولوژی، تکنیک‌ها یا روش‌های کاری جدید و به طور کلی استفاده از فرایندهای بهبودیافته در تولید محصول، نیز می‌توانید نوآوری کنید و کیفیت محصول خود را بالاتر ببرید.​ تحقیقات نشان می‌دهد که مردم زمان کمتری برای رفتن به فروشگاه‌ها دارند، با توجه به این آمار می‌توانید فرآیندهای توزیع خود را اصلاح کنید، و به مشتریان خدمات خانگی ارائه دهید، که احتمالا این امر با سفارش آنلاین و تلفنی گره خورده‌است. اگر محصولات رقیب اصلی شما به ارزان بودن و رضایتمند بودن شهرت دارند، به جای اینکه سعی کنید قیمت محصولات را کاهش دهید، می‌توانید با تغییر نحوه‌ی بازاریابی در راستای تاکید بر کیفیت محصولات و صرف هزینه برای آن‌ها، نوآوری کنید.

برای نوآوری در کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی داشته باشید

برخی ایده‌های نوآورانه کاملا غیر منتظره به ذهن شما می‌رسند اما به صورت کلی نوآوری باید به عنوان بخشی از استراتژی کسب‌وکار شما باشد. چشم‌انداز استراتژیک در راستای اینکه چگونه می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید، باعث می‌شود که زمان خود را صرف نظارت بهینه بر روند کسب‌‌وکار خود کنید، آنگاه می‌توانید اقدامات نوآورانه خود را بر روی مهم‌ترین و بهترین حوزه‌ها متمرکز کنید. نوآوری نه تنها شانس بقای کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد، بلکه به رشد و سودآوری بیشتر نیز کمک می‌کند. روش‌های عملی زیادی برای ارزیابی پتانسیل سودآوری ایده‌ها وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها توضیح داده شده است.

ارزیابی رقابت

رقبای خود را بشناسید و نحوه‌ی فعالیت آن‌ها را بررسی کنید. از اینترنت و تبلیغات جهت فهمیدن در مورد محصولات، قیمت‌ها و فرهنگ عملیاتی آن‌ها استفاده کنید. این بررسی‌ها به شما دید کلی از نقاط فروش آن‌ها و همچنین اطلاعاتی در مورد حوزه‌های دیگری که ممکن است قادر به بهره‌برداری از آن‌ها باشید را می‌دهد. برای مثال، اگر رقابت بر سر قیمت پایین متمرکز باشد، شما می‌توانید بر کیفیت محصول یا سرویس خود تاکید کنید.

​مطالعه بازار در منطقه کاری شما و روندهای صنعت

حتی آگاهی از آب و هوای منطقه‌ای که کسب‌وکار شما در آنجا فعال است، به شما کمک خواهد کرد که برنامه‌ریزی کنید. همچنین شما می‌توانید اطلاعات زیادی درباره روند حوزه کاری خود در اینترنت و مجلات مربوط به کسب‌وکار به دست آورید.

با مشتریان خود رابطه ایجاد کنید

​​​​​​​تنها داشتن اطلاعات پایه از مشتری، کافی نیست. شما نیاز دارید که به طور موثر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

ارتباط تنها شامل گوش دادن به نیازهای آن‌ها نیست، بلکه باید به طور فعال رفتار مشتری را در مواجهه با محصولات و خدمات فعلی مشاهده کنید. این روش ایده‌هایی را در مورد اینکه چگونه می‌توانید محصول بهتری را ارائه و در نتیجه پیشرفت کنید، در ذهن شما پدید می‌آورد.

تامین‌ کنندگان و دیگر شرکای کاری خود را وارد کنید

قطعا استفاده از منابع خود و تامین کنندگان و یا دیگر شرکای کاری به تولید و توسعه ایده‌های خلاقانه کمک خواهد کرد.

حتما به طور کلی در نظر بگیرید که برداشتن یک گام نوآورانه خاص چه معنایی برای کسب‌وکار شما دارد و سوال‌های زیر را در امر نوآوری بررسی کنید:

چه تاثیری بر روی فرآیندهای کاری شما می‌گذارد؟

​چه آموزش‌های اضافی برای کارکنان شما نیاز است؟

به چه منابع دیگری ممکن است نیاز داشته باشید؟

​چگونه هزینه کار خود را تامین می‌کنید؟

در نهایت، دیدگاه و برنامه کاری خود را با موارد زیر در نظر بگیرید

اهداف خود را هم بلند مدت و هم کوتاه‌ مدت بیان کنید و مسیر رسیدن به اهداف خود و اهداف مالی را با هم بررسی کنید. برای مثال، رسیدن به یک گردش مالی خاص تا یک تاریخ معین را مشخص کنید در بازه‌های زمانی منظم مسیری که طی کردید، مسیر پیش‌ رو و اهداف را بررسی کنید.

نوآوری در کسب‌وکار را بیشتر کنید

منابع زیادی وجود دارند که می‌توانید برای کمک به خلق ایده‌های جدید برای کسب‌وکار از آن‌ها استفاده کنید. تامین کنندگان، شرکای کسب‌وکار و غیره می‌توانند به فرآیند خلاقیت، حمایت و همچنین تشویق به نوآوری کمک‌های ارزشمندی کنند. کارمندان شما نیز دارایی حیاتی در خلق ایده‌های نوآورانه هستند. برای اینکه بتوانید از این دارایی به خوبی استفاده کنید، باید یک محیط نوآورانه ایجاد و تفکر خلاقانه را تشویق کنید.

گام‌هایی برای ترویج نوآوری در کسب‌وکار

مطمئن شوید که فرایندها و رویدادهایی برای ثبت ایده‌ها دارید. به عنوان مثال، می‌توانید صندوق‌های پیشنهاد را در بخش‌های مختلف محیط کار خود قرار دهید. همچنین با برگزاری کارگاه‌های منظم می‌توانید این ایده‌ها را ثبت کنید. حتی گاهی اوقات از فضای کار دور شوید تا ایده‌های خود را منظم و دقیق‌تر کنید.

یک فضای حمایتی ایجاد کنید که آنجا، افراد احساس آزادی کنند تا ایده‌های خود را بدون خطر انتقاد یا تمسخر بیان کنند.

افراد را تشویق به ریسک‌پذیری و آزمایش کنید. افرادی که ایده‌های جدیدی را امتحان می‌کنند و با شکست مواجه می‌شوند را جریمه نکنید. آزادی بین افراد و تیم‌ها را ترویج دهید. ایده‌ها و دانش خوبی که در یک بخش از کسب‌وکار شما وجود دارد باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود. کار گروهی، خبرنامه‌ها و اینترنت همه می‌توانند به شما کمک کنند تا اطلاعات را به اشتراک گذاشته و نوآوری را تشویق کنید.

نوآوری را وارد کسب‌وکار کنید و موفقیت را جشن بگیرید. انگیزه‌های مناسب می‌توانند نقش مهمی در تشویق کارکنان به تفکر خلاقانه ایفا کنند.

هنگام استخدام کارمندان جدید به دنبال تخیل و خلاقیت باشید. به یاد داشته باشید که متفکران نوآور همیشه کسانی نیستند که دارای تاثیرگذارترین رزومه‌ها و مدارک باشند.

نوآوری در تامین مالی

شما می‌توانید جهت رشد کسب‌وکار خود با استفاده از بودجه خود، منابع مالی خارجی مانند وام و یا سرمایه سهامدارانو یا نوآوری، تامین مالی کنید. با این حال، سرمایه‌گذاری خارجی در هر کاری نیاز به یک برنامه‌ی با کیفیت نیاز دارد که کسب‌وکار شما را توصیف می‌کند و پیش‌بینی‌های دقیقی از مسیر پیش رو را شامل می‌شود. کسب‌و‌کارها اغلب برای تامین مالی بیشتر، ممکن است به گرفتن وام نیاز داشته باشند که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند. اگر می‌خواهید کنترل کسب‌و‌کارتان را به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کنید، می‌توانید استفاده از سرمایه آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *